neděle 15. června 2014

Attersee aneb jídlo a romantika u jezera


Milý deníčku...pokud nejste fandové dlouhého cestování, doporučuji vyrazit na letní dovolenou k rakouským jezerům. Já si u rakouských sousedů vždy skvěle odpočinu a taky se dobře najím, což jsou pro mne hlavní ukazatele dobré dovolené :-) Nejradši mám Attersee, jedno z jezer v tzv. Solné komoře, v horské oblasti mezi Lincem a Salcburkem. Attersee si pro jeho romantické kouzlo zamiloval už Gustav Klimt, který zde pravidel trávil letní měsíce a zdejší krajina byla inspirací pro bezmála 50 jeho obrazů. Křišťálové, tyrkysově modré jezero, hory, jimiž je jezero obehnané a ranní mlhy nad jezerem jsou prostě skvělým romantickým zážitkem. Pokud hledáte aktivní dovolenou, nemůžete si také přát více - skvělé místo na tůry, procházky, kolo, potápění (Attersse je nejhlubší, ovšem taky nejzrádnější rakouské jezero) či jachting. Já osobně dávám přednost odpočinku a jídlu, a to si zde opravdu užijete. Solnohradská gastronomie je ta poctivá, echt rakouská, ovšem samozřejmě i zde najdete nové koncepty. Ale, s tím na mne, když jsem v Rakousku, nechoďte. Jezdím sem právě kvůli té poctivé domácí kuchyni, protože jídlo jako od maminky, dobré pití, ordnung a čistý vzduch - to je ta dokonalá symfonie pro pořádný odpočinek. Jako výchozí bod doporučuji třeba vesnici Nußdorf. Oproti větším místům jako je Steinbach či Unterach zde panuje poklid, většina penzionů a hotelů má své privátní pláže s lehátky a sportovním vybavením, najdete zde i kemp a skvělé podmínky pro jachting. A hlavně spoustu restaurací a gastgarten se skvělou kuchyní :-) Já osobně doporučuji tu v hotelu Ragginger, nejen že tu mají příjemné ubytování (chtějte pokoj s balkónem a výhledem na jezero), ale sami si vyrábí i uzeniny (po jejich specku se mi stýská ještě dnes) a vaří tam jako u pravé rakouské mutti.


A jelikož jsme u jezera, nesmí chybět ryby (překvapivě). Specialitou Attersee je siven alpský, seesaibling, lososovitá ryba, která má neskutečně jemné, avšak pevné maso a nejlépe si ho vychutnáte jen tak na másle, s petrželkovým bramborem.

 
Také nesmí chybět fischsuppe, dokonalá rybí polévka, bývá hutná, s paprikou, lehce na způsob maďarské halászlé, ovšem s natrhaným masem.
 


Pokud vás ryby neuspokojí, můžete sáhnout po něčem hutnějším, třeba po skvělých játrech na cibulce, jednoduchém pokrmu, u kterého jsem po prvním soustu vydechla blahem a pronesla jediné: "Máslo!" Vážně, tohle bylo tak dobré a poctivě uvařené, že jsem to celé zhltla a pak se skoro nemohla odvalit od stolu :-)

 
Rakouskou klasikou je samozřejmě knödl-brambor-vepřo-zelo. Se zelím s cibulkou, slaninkou a poctivým domácím knedlíkem.
 
 
No a pokud chcete zůstat věrní klasice, dejte si řízek. Tady, na rozdíl od Vídně, není přes celý talíř a podávaný s bramborovým salátem, ale pěkně s vařeným bramborem a brusinkami. Hodně příjemná záležitost.
 
 
A jestli máte ještě hlad (nebo jen chuť), dejte si dezert. Specialitou této oblasti jsou Salzburger Nockerln, salcburské noky. Je to vlastně ušlehaný sníh z bílků a cukru, do něj zašlehané žloutky s trochu mouky a navrstvené do tvaru obřích noků. Tak nějak jsem si vydedukovala, že by to asi měly být alpské štíty :-) Takže tyhle noky zapečete a podáváte s rybízovým džemem (nebo jej dáte jako první vrstvu pod noky). A pak to ještě horké jíte.
 
 
Ovšem počítejte s tím, že tahle pochoutka je připravovaná ve velkém, žádné miniaturní porce pro jednoho. Jelikož jsem byla zrovna sama u stolu, když ten obří nok donesli, vysloužila jsem si poznámky (chudák fräulein, toho je jak pro celou moji rodinu) a doporučení (to budete jíst tak týden) od celé gastgarten, jelikož jedna žena a hora noků nešla nikomu moc dohromady. Ale obávám se, že prozřeli brzy...
 
 
Attersee opravdu bezvýhradně doporučuji, jak na odpočinkovou, tak i pro aktivní dovolenou pro všechny věkové kategorie, s poctivou domácí kuchyní.

Hotel Ragginger
Dorfstraße 42
4865 Nußdorf am Attersee
Tel: :+43 7666 80050

 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zpět na úvod

©2013-2019 Všechna práva vyhrazena