neděle 10. listopadu 2013

Svatomartinské rohlíčky


Milý deníčku...i když se spousta lidí rozčiluje, že se ze svátku sv. Martina stává v současnosti dobrý byznys, já tímhle opravdu nijak netrpím a pořádně si jej užívám. Po kachničce se zelím a svatomartinském víně si dejte ke kávě něco sladkého. Nu, přiznám se, že jsem chtěla představit svoje posvícenské koláče - neboli české koláče, ale nedalo mi to a řekla jsem si, že to chce něco více tradičního. A to jsou svatomartinské rohlíčky. Tyto zahnuté rohlíčky ve tvaru podkovy se v dobách hodně minulých pekly pro služebnictvo jako výslužka (pro později narozené - něco à la Panství Downton v tom vážně nehledejte) a čeládku, neboť ta u hospodáře sloužila vždy od sv. Martina do sv. Martina a pak se zase posunula o dům dál. U znovuobjevené guru tradiční české kuchyně Anuše Kejřové jsou rohlíčky z těsta kynutého a na to jsem opravdu neměla ani čas ani chuť. Takže jsem hledala a hledala a našla opravdu poklad - na blogu Hohenbogen´s Kaffee tip na rohlíčky prakticky bez práce, za což opravdu velice děkuji, a trochu si jej upravila. Jsou lahodné, křupavé, velice rychlé a jak podotkl můj tchán - "takové jsem měl naposledy před 30-lety, když je pekla moje babička." Tak si je zkuste upéci a možná přijede i Martin na bílém koni...



A jak na to...

1 máslo nebo Hera
200g zakysané smetany
špetka soli
špetka cukru
400g hladké mouky

1 vejce
moučkový cukr

Vše vypracuji na těsto, rozdělím na 4 části, vytvaruji kuličky, zabalím do folie a nechám odpočinout (minimálně 2 hodiny a nejlépe přes noc). Poté každou vyválím do kruhové placky (nutno hodně podsypat moukou, těsto je velice lepivé), rádýlkem rozdělím na 4 trojúhelníky (pokud chcete rohlíky větší, třeba na snídani) a nebo ještě na 8 trojúhelníků, na menší rohlíčky a ty plním náplní. Smotám od konce ke středu, zahnu do tvaru podkovy a před pečením na plechu s pečícím papírem pomažu rozšlehaným vejcem. Peču na 200 °C  dozlatova a ještě horké je obaluji v prosátém moučkovém cukru.

Náplň maková:
povidla
mák
kapka mléka

Vše smíchám dohromady

Náplň tvarohová:
půl tvarohu
hrst rozinek
1 vejce
1 vanilkový cukr

Vše smíchám dohromady.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zpět na úvod

©2013-2019 Všechna práva vyhrazena