sobota 2. listopadu 2013

Nejlepší pečené kuře


Milý deníčku...jsou jídla, která má člověk silně zafixovaná z dětství a vyvolají v něm pocit blaha, jen když o nich slyší. U mne to je pečené kuře. Sama nevím proč, ale jakmile ucítím vůni pečeného kuřete s křupavou voňavou kůží ( kterou paradoxně nejím...ano, je mi jasné, že je to to nejlepší, ale věřte mi, že můj táta a později i manžel k této mé drobné úchylce nikdy nic nenamítali :-), cítím se v naprostém klidu a pohodě. Jako malá jsem jej prý vyžadovala každou neděli (za což dodatečně rodičům, především mamince, děkuji) a to jsem ještě nevěděla, že do mého života vstoupí babi Verča, která umí to nejlepší pečené kuře na světě a že můj manžel tuto její schopnost podědí a dotáhne k naprosté dokonalosti. Představuji Vám tedy výsledek našeho společného úsilí, tedy nejlepší pečené kuře na světě. Základem je samozřejmě dobré kuře. Nejlépe z domácího chovu, koupené na farmářských trzích, kukuřičné kuře nebo adresně zlaté vodňanské. Dále dobré brambory (nejlepší má samozřejmě můj strejda Jirka, čili zkuste sehnat dobré domácí - pojmu farmářský se radši vyhýbám, protože, nezlobte se na mne, už jen když na "farmářských" trzích vidím slečnu s deseticentimetrovými nalakovanými nehty, jak se snaží brambory odvážit, tak jí to opravdu, ale opravdu nevěřím). A poslední věcí jsou žampiony/houby, pořádně masitá slanina či pršut a bylinky, v nouzi i sušené. A jelikož se kuře peče samo, můžete si užívat pohody víkendového dopoledne.

 

A jak na to...
 
kuře
brambory
žampiony nebo houby
slanina či pršut - stačí dva plátky na ovonění
bylinky - saturejka je základ, dále tymián, provensálské koření
kmín
sůl, pepř
sádlo
máslo
 
česnek - kdo chce, může přihodit nevyloupané stroužky česneku, krásně se upečou a zkaramelizují, stačí jen vyloupat sladkou náplň
 
Kuře pořádně omyji i uvnitř, oškubu zbytek peří, osuším v papírové utěrce. Velký pekáč si vymažu lehce sádlem. Kuře nasolím, i uvnitř a opepřím. Poté vložím natrhaný plátek slaniny dovnitř kuřete. Oškrábu si brambory a nakrájím na větší čtvrtky. Oloupu žampiony a nakrájím. Vše dám do pekáče, osolím a opepřím a nahoru položím kuře. Zasypu bylinkami. Na kuře natrhám druhý plátek slaniny či pršutu a pokladu ho dvěma kousky másla. Přiklopím pokličkou z alobalu, kterou vidličkou na pár místech propíchám a dám péci na 180 °C. Pokud se mi bude zdát, že se kuře připéká, podleji lehce vodou. Peču dokud není kuře měkké, občas promíchám brambory, aby se nepřipekly a pak asi na 20 minut odklopím alobal a peču jen tak, aby krásné zezlátlo a bylo křupavé. Pak už stačí jen naporcovat.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zpět na úvod

©2013-2019 Všechna práva vyhrazena