pondělí 22. července 2013

Rebarborový koláč


Milý deníčku...kdy jindy si vychutnat křupavou rebarboru než v sezóně? Jako tip na nedělní moučník (s potřebným časem na sehnání surovin) nabízím klasický kynutý rebarborový koláč. Ano, je to ten, co dělala Vaše babička a maminka a tím pádem máte úspěch u svého partnera zaručen. Byl to i první koláč, co jsem se naučila péci. Ovšem, když jsem jej pekla poprvé, nepovedl se mi. Ač jsem měla recept od své babičky, přidala domácí vejce, měla spoustu rebarbory, těsto mi krásně vykynulo, avšak po vytažení upečeného koláče z trouby, s nachystaným triumfálním výrazem ve tváři, mne polil studený pot. Těsto spadlo a bylo velice tenké. Na vině bylo právě ono množství rebarbory, bylo jí prostě moc. Ale po bližším zkoumání jsem zjistila, že by nemuselo být tak zlé. Rebarborová šťáva zkaramelizovala s cukrem z drobenky a vytvořila něco tak nepopsatelně dobrého, že mne jej manžel nutí stejně péci dodnes: -) A pokud nemáte rádi drobenku, přidejte pouze dvojnásobné množství vanilkového cukru smíchaného se lžičkou skořice, a tím posypte rebarboru místo drobenky.
A pokud Vám těsto krásně nakyne, nezlobte se, koláč bude úžasný i tak! :-)
 

A jak na to...

Kvásek:
hl.mouka
cukr
mléko
kvasnice

Mléko ohřeji na teplotu "lokte" - tedy ani teplé ani studené, přidám lžíci cukru, mouky a jedny celé kvasnice, promíchám a nechám v teple vzejít kvásek.

Do kvásku přidám:
400g prosáté mouky
2 žloutky
80g rozehřátého másla, hery nebo studeného oleje
150g cukru
špetku soli
mléko
kůra z půlky citronu

- surovin tak, aby těsto bylo řídké, ne hutné (případně přidám více mléka), vymíchám a nechám nakynout (dobře vykynuté těsto poznáte tak, že když jej promáčknete, nevrátí se zpět a začne jakoby padat).

hodně rebarbory, oloupané a nakrájené
1 sáček vanilkového cukru
drobenka  - tedy máslo, mouka a cukr, prsty promačkat, v poměru více cukru než mouky

Vykynuté těsto naliji na plech s pečícím papírem, rozetřu jej na souměrnou vrstvu, nasypu na něj oloupanou a na kostičky nakrájenou rebarboru (lze přidat i jahody), lehce pokapu citronovou šťávou, pocukruji vanilkovým cukrem, rozdrobím drobenku ( čím více, tím lépe!) a peču na 170 - 180 °C dozlatova.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zpět na úvod

©2013-2019 Všechna práva vyhrazena